Hybridní práce, tedy částečně z kanceláře a částečně z domova, už dávno není jen výsadou několika progresivních startupů. Stává se oblíbeným modelem v řadě firem, a dokonce i ve státní sféře. Zaměstnavatelé se tedy snaží transformovat i podobou kanceláří, kde uzavřené prostory a statická pracovní místa nahrazuje flexibilní otevřenost a volnost. Slouží k tomu modulární nábytek, další interiérové prvky i technologické vybavení. Jak vše vybrat a chytře propojit?
Kanceláře se přizpůsobují zaměstnancům
Současní zaměstnanci vyžadují vysokou míru flexibility, což se projevuje nejen v možnostech práce z domu, uvolněné firemní kultuře nebo pružné pracovní době, ale i adaptabilních prostorách. Právě ty totiž hybridní model podporují, a to díky možnostem pro samostatnou i interaktivní práci, které napomáhá komunikace s kolegy. Zahrnují zejména modulární nábytek, který má všestranné využití, ale také pohyblivé stěny nebo akustické panely či boxy pro zvukový komfort.
Dále je důraz kladen na well-being spojený s ergonomickým nábytkem, společnými relaxačními zónami nebo dostatkem zeleně. I to tedy mohou být další důvody, proč se lidé do práce těší a dají přednost kanceláři před home office. Nehledě na fakt, že chvilkové rozptýlení v chill-outu nebo práce v obklopení rostlin prokazatelně uklidňují a zlepšují náladu.
Modulární a ergonomický nábytek
Dnešní nábytek do kanceláře by měl být lehký, snadno rekonfigurovatelný i ergonomický. Prim tedy hrají výškově stavitelné stoly, které si každý přizpůsobí přesně podle sebe. Obzvlášť žádané jsou ve firmách s takzvaným “hot desk” systémem, kdy se u jednoho pracovního místa střídá více lidí. Zároveň je u těchto stolů možné stát, ale samozřejmě i sedět, ideálně na kvalitní ergonomické židli, která disponuje nastavitelným podsedákem, područkami i opěrkou hlavy. Pak už stačí jen vybrat vhodný mobilní kontejner se zásuvkami, stolní lampu a případně i pokojové rostliny, nástěnky a další detaily.

Otevřené prostory a pohyblivé stěny
Na celofiremní meeting nebo společnou snídani je nutný velký prostor, zatímco na schůzky ve dvou stačí mnohem méně místa. Moderní kanceláře by tedy měly disponovat modulárními nebo pohyblivými stěnami, abyste s jejich pomocí prostor snadno rozdělili na menší intimnější zóny. Velikost zasedacích místností vás tedy už nemusí omezovat podobně jako jejich umístění.

Akustický komfort
Open space kanceláře mohou přinášet i nevýhody, ke kterým ještě nedávno patřilo hlučné prostředí a s tím související špatná akustika. Naštěstí ale existují odhlučňovací (akustické) prvky pro maximální komfort i v této oblasti. Mohou být vyrobené z různých materiálů a nejčastěji mají podobu zástěn nebo stojacích či závěsných panelů, které rozptylují či absorbují hluk. A pokud by ani to nestačilo, na nerušenou kreativní práci, telefonáty nebo schůzky v menším počtu lidí jsou jako dělané akustické boxy.

Technologické vybavení
Součástí hybridního modelu je i zajištění kvalitní práce na dálku. Zaměstnanci by tak měli mít přístup k digitálním nástrojům, které jim usnadní připojením k videohovorům nebo najdou volné místo v zasedací místnosti či sdílené kanceláři. A pokud jde o smart technologie přímo na pracovišti, jedná se například o zastínění podle intenzity slunečního svitu nebo chytré osvětlení, které vytváří ideální pracovní prostředí. Zároveň ale také šetří energii, protože svítí jen u obsazených stolů.
Práce na dálku má sice svoje pozitiva, ale pamatujte, není nad to, sejít se s kolegy a probrat vše z očí do očí. Vyřeší se vše rychleji a mezilidský kontakt je nenahraditelný.